torsdag 29. januar 2009

Privatskoler i Norge

"Etter mitt skjønn, trenger vi ikke privatskoler i Norge..."

Dette var meldingen fra en blogger hvis blogg jeg kom over en dag jeg satt og leste om privatskoler på nettet. Denne meningen er jo forsåvidt grei - man må jo nesten få lov til å mene hva man enn vil - men resten av teksten synes jeg går over til å bli et direkte angrep på privatskolene i Norge.

"Private skoler utfordrer verdifellesskapet og undergraver skolens rolle som sosial møteplass.

Hvem i alle dager er det som har gitt denne karen myndighet til å trekke en slik konklusjon? Det er jo ikke spesiellt vanskelig å forstå at en person med disse meningene ikke vet helt hva det er han prater om. Å si at private skoler undergraver skolens rolle som sosial møteplass har jo ikke rot i virkeligheten for en rusten femmer! Private skoler gir elever muligheter til å selv kunne velge hvilke miljøer de vil ferdes i. Og når bloggeren i neste setning påstår at "...det gjelder de skolene som mener at de representerer pedagogiske alternativer, men i enda høyere grad de
skolene som ser som sin oppgave å formidle spesielle livssyn...", kjenner jeg at jeg blir direkte provosert. Selv om jeg ikke er personlig kristen, kan jeg se for meg at det i enkelte sammenhenger ikke er like enkelt å være det. I en klasse i en offentlig skole, hvor det er, la oss si i gjennomsnitt 2 kristne, vil man nesten garantert en eller annen gang havne i situasjon hvor man opplever å bli dårlig behandlet på grunn av sin tro. Man kan f.eks. oppleve å bli rakket ned på, eller rett og slett dirskriminert. Dette er situsjoner man mer skjelden ville kommet opp i om man hadde gått på en såkalt "kristen skole", hvor den kristne troen var noe flere eller alle delte.

"Frislippet av privatskoler på grunnskolens og videregående opplærings område, tjener ingen annen hensikt enn å berike dem som står bak og trekker i trådene. Det har vi etter hvert fått utvetydige eksempler på. Det er m.a.o. ikke elevene, de foresatte eller samfunnet som tjener på et større mangfold av skoler. Det er eierne. Eller la oss kalle dem investorene. De som setter penger i skoledrift for å tjene penger på statens rundhåndede tilskuddspolitikk..."

Her blir vi presentert for enda fler av bloggerens konklusjoner, igjen trukket på bakgrunn av uvitenhet. Når jeg leser dette ser jeg for meg en sur, bitter person som føler at privatskolene har gjort han noe galt. Kanskje kom han ikke inn på den skolen han så gjerne hadde ønsket, og havnet i stedet i en middelmodig offentlig skole. Ikke vet jeg, men noe er det i alle fall som plager vedkommende. Å påstå at privatskoler ikke tjener andre enn det han velger å kalle "investorene" er like sant som at denne bloggeren har peiling på det han uttaler seg om, altså ikke i det hele tatt! Privatskoler av forskjellige slag gagner langt fler enn de som står bak. Det gir elever en mulighet man kanskje ikke ville fått i en offentlig skole. Dette kan være ting som tilrettelagt undervisning med tanke på å kunne kombinere for eksempel skole og idrett. Det gir også en mulighet til å kunne treffe og bli kjent med nye mennesker som deler det man måtte ha av interesser.

Jeg kjenner jeg blir ordentlig provosert når jeg leser om eller hører folk trekke slike konklusjoner, helt uten kunnskaper og relevant erfaring! Det er lov å mene saker og ting, men når det blir så bastant som i denne bloggen, blir jeg rett og slett irritert. Folk bør ha nok vett til å unngå å uttale seg om ting man innlysende ikke har den villeste anelse om.

Norge og nordmenn trenger privatskoler!


Sitater hentet fra:
http://winther.blogg.no/1204801303_vi_trenger_ikke_priva.html

2 kommentarer:

  1. Herlig innlegg, Håkon, og jeg er selvfølgelig enig med deg i absolutt alt du skriver.

    SvarSlett
  2. Ettersom jeg har gått på både offentlig skole og privat skole (søkte på nytt når jeg kom inn i det offentlige skole) kan jeg si at skolen jeg kom inni er mer lære rikt enn en offentlig skole kunne noengang drømme om å være.

    Jeg trives i det sosiale og har fått mange flere venner. Om det er et problem i skolen blir det fikset umiddelbart, om noen går etter noen personlig vil personen få kjeft, og eventuelt bli straffet om det går langt nok.

    Dette skjedde ikke til meg i det offentlige skole når lærerene går med en lukket "Lev med det" tankegang, de eneste som vil fjerne skoler som dette er idioter som har det samme lukket mentale stadiet som AP og SV partiene. Om man har nok penger, gå privat. Om ikke, synd det.

    Veldig bra skrevet Håkon :) bra noen har vett i hue her i Norge!

    -J

    SvarSlett